eČasenka je výnimočný projekt, ktorý dáva zmysel, šetrí čas a denne pomáha pacientom i lekárom. Autor celého projektu Elektronická časenka v Otvorenom štúdiu vysvetľuje, odkiaľ prišla jeho iniciatíva, čo ho motivovalo k založeniu modernej čakárne a aké sú jej vlastné výhody. Patrik Stieranka je rád, že jeho projekt je veľmi nápomocný aj v aktuálnom období pandémie.
Projekt eČasenka a jej začiatky
Autor eČasenky, Patrik Stieranka, pocítil dieru na trhu a v službách už v roku 2012. Náhodne sa stalo, že čakal u lekára hodiny kvôli banalite a uvedomil si, ako je aktuálny systém zastaralý. Rozhodol sa na Slovensku zaviesť modernú čakáreň, projekt nápomocný lekárom i pacientom. Vznikom eČasenky sa podarilo urobiť veľký krok v slovenskom zdravotníctve a priviesť ho do 21. storočia.
Lekári sa o tomto systéme najčastejšie dozvedajú na lekárskych konferenciách, kde majú možnosť si ho aj zakúpiť. Obchodníci eČasenky po celom Slovensku aktívne navštevujú ambulancie, aby sa zdravotníci o týchto možnostiach dozvedeli. Pacientov, ktorí získavajú najväčšie benefity, eČasenka oslovuje na webe a sociálnych sieťach.
Poskytované služby eČasenky
Prioritou eČasenky je poskytovať kvalitné služby. Tou základnou je objednanie sa k lekárovi cez SMS alebo naše webové stránky. Patrik Stieranka poznamenáva: „Za pacienta monitorujeme čakanie. Na čas sa ťažko objednáva – ovplyvňuje to množstvo faktorov. My zabezpečíme čo najkratšie čakanie. Keď vidíme, že sa blíži vaše číslo, príde vám SMS a môžete sa vydať k lekárovi.“
V poskytovaní služieb systém neustále rastie, čím sa ešte viac približuje pacientom. Už aj recept na lieky sa dá vybaviť jednoducho i bez návštevy lekára. Pacient požiada o e-recept a o jeho vybavení bude informovaný formou SMS. Rovnako tak môže požiadať aj o výsledky vyšetrení.
eČasenka myslí na všetkých občanov, systém je veľmi intuitívny a ľahko ovládateľný. Zatiaľ, čo mladšie ročníky nemajú s technikou problém, nezabúda sa ani na staršiu generáciu. „Máme odskúšané, že osoby, ktoré sú odkázané na pomoc druhým, prípadne pacienti nad 70 rokov, majú vo svojom okolí niekoho, kto im pomáha s cestou k lekárovi alebo vybaviť povinnosti. Vieme, že sa majú na koho obrátiť, a tak pacient i jeho sprievod ušetria množstvo času,“ konštatuje autor eČasenky.
Na stránkach môžete nájsť aj nadstavbovú službu – videohovor s lekárom. Telemedicína zvyšuje komfort pacienta a efektivitu lekára. Najmä v období pandémie ide o výborný spôsob komunikácie s lekárom.
Výhody elektronickej časenky pre pacientov i lekárov
Nadčasový systém modernej čakárne vznikol ešte pred pandémiou, dnes nám je extrémne nápomocný. „Pacient jednoduchšie požiada o služby lekára, a to bez vystavenia sa riziku aktuálnej epidémii či iným prekážkam,“ vysvetľuje Patrik Stieranka, „pre lekára je výhoda, že sa mu nezgrupujú ľudia v čakárni. Sám kontroluje počet pacientov, ktorých vyšetruje. Lekár tak má prehľad návštev a pacientov priamo v našom systéme. Vďaka eČasenke zefektívni svoju prácu a zvyšuje svoj zisk.“
Bežne to fungovalo tak, že pacienti neustále volali do ambulancie s otázkami, alebo sa chceli objednať. Rušili tak sestričku i lekára pri výkone práce. „Ambulancie by nemali byť call centrami,“ tvrdí autor celého projektu, „keď pacient požiada o termín v eČasenke, vyplní dotazník a lekár mu sám pridelí presný čas.“
Úspech projektu a plány do budúcna
Projekt eČasenka bol na Slovensku ocenený niekoľkokrát. Medzi najväčšie úspechy pre jej autora patrí víťazstvo v súťaži ITAPA 2018 s cenou poslucháčov Rádia Slovensko. Tento projekt momentálne funguje ako nadštandardná služba, ktorá nie je zastrešovaná štátom. Patrik Stieranka informuje, že už komunikuje s poisťovňami, no konečné rozhodnutie je na NCZI (Národné centrum zdravotníckych informácií).
eČasenka je inovatívny líder v čakárňach na Slovensku. „Každý polrok prichádzame s inováciami, ktoré trh posúvajú dopredu. Najbližšou novinkou, ktorú momentálne chystáme, je prehľadný kalendár so zdieľanými službami od odborných lekárov.“ Patrik Stieranka v Otvorenom štúdiu tiež prezradil svoje plány: „Momentálne máme viac ako 5 miliónov spokojných zákazníkov a viac ako 800 zaregistrovaných lekárov a sestier. Každý mesiac rastieme na mape Slovenska, no ako globálny produkt mierime aj do zahraničia. Naše inštalácie už nájdete aj v Prahe a vo Viedni.“